ЗРАЗКИ ЕСЕ:
Текст 1.
Текст 2.
1. Перепиши речення, устав пропущені літери. Продовж і закінчи текст (чотирма-п’ятьма реченнями). Добери заголовок, запиши його перед текстом.
На гіл..і в..сокого дуба білочка побачила чимале гніздо. Вона вмостилася спати в ньому. Ніч минула спокійно. А як тільки почало розв..днятися, ... (12 балів)
2. Пригадай і запиши загадку про тварину. (3 бали)
3. Добери по три прикметники до слів:
Зима - ..., ..., ... Літо - ..., ..., ...
Весна - ..., ..., ... Осінь - ..., ..., ... (4 бали)
4. До кожного дієслова добери з довідки по одному іменнику й запиши утворені словосполучення.
Розкрити …
Іти …
Дякувати…
Довідка: по гриби, за грибами; книжку, сумку; вас, вам. (3 бали)
5. Заміни вислови одним словом, це слово запиши. Склади речення з одним із висловів.
Текст 1.
Я поверталася зі школи додому. Проходила біля кучерявого клена. Раптом переді мною закружляв жовтий кленовий листок. Я зловила його й подумала – напевно це клен зробив мені подарунок. А за що?
Можливо, щоб підняти мій настрій. А може хотів нагадати про осінь. Чи захотілося клену, щоб я звернула увагу на його красу. А може просто в ту мить, коли я проходила під кленом, вітер зірвав з нього листок, і він випадково потрапив до моїх рук.
Але, як би не було, я зраділа такому подарунку.
• Яку особливість має текст? (У ньому авторка висловлює свої думки (розмірковування ) про те, чому до її рук упав кленовий листок.)
Текст 2.
Андрійко сумує, що літо закінчується, і треба йти до школи. А я дивуюсь, як можна не хотіти в школу?
Звичайно, навчатись не легко. Потрібно багато працювати, думати. Але на кожному уроці дізнаєшся про щось нове. Як порівняю свій зошит для письма з першого класу із теперішнім зошитом з української мови, то бачу, як багато я навчився у школі. І хочеться ще більше знати й уміти.
А крім навчання в школі ще так багато цікавого! Хіба вас не захоплюють шкільні свята, походи, екскурсії? Ми з нашою вчителькою майже кожного місяця кудись подорожуємо. Цікаво, де побуваємо в цьому році?
Не розумію, чому Андрійкові не хочеться до школи?
Складання есе за даним початком.
• Побудуй есе за поданим початком.
Марійка любить уроки української мови. Сергійкові вони не дуже подобаються, бо треба багато писати.
А мені …
Побудова есе на задану тему
• Прочитай текст.
Хлопчики домовились зустрітися в неділю на стадіоні, щоб пограти у футбол. Але Сашко полюбляє вранці поспати. Тому, проснувшись, почав розмірковувати – йти йому на стадіон, чи краще поніжитися в ліжку під ковдрою.
• Як порадиш вчинити Сашкові?
• Чи траплялися з тобою такі випадки?
• На основі прочитаного тексту побудуй есе на тему «Що для тебе важливіше, домовленість із друзями чи власні бажання?».
Текст 3.
Я повертався зі школи. Сподівався, що мене зустріне Рекс. Але він не вибіг мені назустріч.
Я захвилювався. Що могло статися? Може він захворів? Ні, напевно поїв з насолодою бабусиного борщу з кісткою й задрімав. А можливо тато забрав його з собою на озеро порибалити. Ой, а чи бува хтось не вкрав мого чотирилапого друга?
Треба швидше запитати в бабусі, де Рекс. А то різні тривожні думки починають мене хвилювати.
• Поясніть, чим міркування відрізняється від есе?
Відмінність між есе і міркуванням.
Міркування розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється. У кінці міркування робиться висновок.
В есе нічого не доводиться. У ньому висловлюються лише думки, розмірковування, якісь здогади. У кінці есе не обов’язковий висновок.
Орієнтовна тематика текстів-есе:
Якби я був (була) чарівником, я б …
Що дає мені навчання в школі?
Для чого маю вивчати українську мову?
Що дасть мені знання іноземної мови?
Ким хочу стати, коли виросту.
Що я думаю про свою Батьківщину? (Як я ставлюся до своєї Батьківщини? Що я бажаю своїй Батьківщині?)
Кого б я вибрав (вибрала) собі в друзі?
Що б я змінив (змінила) у своїй школі?
Чи можуть пишатися мною мої батьки?
МАРГАРИТО! Спробуй (усно) скласти есе за поданими темами.
4 клас1. Перепиши речення, устав пропущені літери. Продовж і закінчи текст (чотирма-п’ятьма реченнями). Добери заголовок, запиши його перед текстом.
На гіл..і в..сокого дуба білочка побачила чимале гніздо. Вона вмостилася спати в ньому. Ніч минула спокійно. А як тільки почало розв..днятися, ... (12 балів)
2. Пригадай і запиши загадку про тварину. (3 бали)
3. Добери по три прикметники до слів:
Зима - ..., ..., ... Літо - ..., ..., ...
Весна - ..., ..., ... Осінь - ..., ..., ... (4 бали)
4. До кожного дієслова добери з довідки по одному іменнику й запиши утворені словосполучення.
Розкрити …
Іти …
Дякувати…
Довідка: по гриби, за грибами; книжку, сумку; вас, вам. (3 бали)
5. Заміни вислови одним словом, це слово запиши. Склади речення з одним із висловів.
Зразок. Накивати п’ятами –
утекти.
Дерти горло −
Розбити глека −
Передати куті меду –
Ходити на головах − (5 балів)
Дерти горло −
Розбити глека −
Передати куті меду –
Ходити на головах − (5 балів)
6. Запиши слова за алфавітом. Постав наголос.
Завдання, документ, колесо, український, чарівний, черговий, кропива, заняття.
(4 бали)
Для усного туру
Розкажи про улюблену хатню тваринку. Чим вона тобі подобається?
(12 балів)
Максимальна кількість – 43 бали
(12 балів)
Максимальна кількість – 43 бали
*****************
********************************************************************
1. Диктант ( 5 балів)
Перший сніг
Прийшла зима. Вночі приморозило. Раптом тихо сів мені на рукав малесенький прозорий метелик. Це перша сніжинка. А ось і друга, третя. Химерні на вигляд ці снігові зірочки. Здається, їх вирізьбив геніальний майстер. Ось затанцювало їх у повітрі більше, посипалися густіше. І повалив перший сніг.
Перший сніг
Прийшла зима. Вночі приморозило. Раптом тихо сів мені на рукав малесенький прозорий метелик. Це перша сніжинка. А ось і друга, третя. Химерні на вигляд ці снігові зірочки. Здається, їх вирізьбив геніальний майстер. Ось затанцювало їх у повітрі більше, посипалися густіше. І повалив перший сніг.
2.
До
кожного слова додай лише одну букву, щоб утворилося слово з іншим значенням. (
1 бал)
Кома, їжа, прес, тяга, рот, пара, гра, вата, душ,
граф, тур, арка, віз, стоп, фаза, око, база, дяк, дива, лад, міст, рис, сум.
3. Запиши подані словосполучення, розкриваючи дужки. З двома словосполученнями склади речення. ( 3 бали)
3. Запиши подані словосполучення, розкриваючи дужки. З двома словосполученнями склади речення. ( 3 бали)
(К,к)іиіка (М.м)урка, (С,с)лон (Т,т)имко, (М,м)істо (Х,х)арків, (С,с)ело
(К,к)алинівка, (Л,л)еся (У,у)країнка, (О,о)стрів (Т,т)аймир, (Ч,ч)орне
(М,м)оре, (К,к)інь (0,о)рлик, (П,п)лоща (П,п)еремоги, (П,п)письменник
(А,а)ндрій (М,м)алишко, (Г,г)ори (К,к)арпати, (У,у)чителька (Н,н)аталія (В,
в)Володимирівна.
4.
Спиши
текст, використовуючи слова для довідок. Придумай заголовок. Закінчи розповідь
своїми роздумами про берізку восени та взимку.( 5 балів)
...в різні пори року. Весною на .... Вітах берізки з’являються ... листочки. Влітку вона одягає ... шати. У її затінку приємно відпочивати.
струнка, кучеряві, тендітна, гарна, білокора, тоненьких, клейкі. Густі, гнучких, ніжні, зелені.
5. Допиши іменники за поданим зразком. ( 5 слів) ( 3 бали)
Овочеві рослини: буряк, морква, ...
Дикорослі дерева: ...,
Дикі тварини: ...,
Річки України: ...
Свійські тварини: ...
Зимуючі птахи: ...
4 клас
1. Побудуйте
питальне речення за змістом поданого розповідного. Запишіть утворене речення.
Температура
на поверхні Сонця сягає шести тисяч градусів за Цельсієм.
5 балів
2. Перепишіть
слова, уставляючи пропущені літери. Поставте в кожному наголос.
Ол..нь, д..циметр,
ч..та..я, од..надц..ть, вірш.., укра..нський, д..буток, ч..тринадцять, завда..я.
5 балів
3. Утворіть
і запишіть прислівники від поданих слів.
Ранок –, літо
–, день – , радісний –, гарний –.
5 балів
4. Від поданих
іменників утворіть і запишіть прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-.
Учитель
–
Село
-
Ткач
–
Море
–
Прага
–
Козак-
5 балів
5. Поміркуйте,
чому собаку називають другом людини. Напишіть про це текст-міркування (5-7
речень).
10 балів
Усього – 30
балів.
1. Напишіть казку про маленьку синю квітку, яка, хоч і
народилася пізньою осінню, та ввібрала у себе усі яскраві кольори.
12 балів
12 балів
2. Доберіть синонімічний ряд до слів хурделиця, тин,
печаль.
3 бали
3 бали
3. Згадайте і запишіть відомі Вам назви кондитерських фабрик,
фірм, а також назви виробів, які найбільше подобаються.
4 бали
4 бали
4. Доберіть якнайбільше слів, що починаються однаковим
компонентом, але не обов’язково є спільнокореневими.
Наприклад: рубіж, рубін, рубець, рубанок, рубрика.
Наприклад: рубіж, рубін, рубець, рубанок, рубрика.
Кат… Бло…
4 бали
4 бали
5.
З’ясуйте значення слів: скриня, оселя, посаг, світлиця, чебрець, прискринок,
віко, коралі.
4 бали
4 бали
6.
Поставте подані іменники в родовому та орудному відмінках.
Працьовитість, комірець, бунтар, снігур, сестра,
криниця, килим, очі, сльози, калач, шофер, сонце.
6 балів
6 балів
Загальна кількість балів за письмовий тур 40