відмінювання іменників у Д.в. (різні
форми), відмінкові питання.
ЗАВДАННЯ ВІД 15.12.2016 РОКУ
Вивчи правила с.93-95.
Виконай письмово впр.178, 180.
Перегляньте презентацію та виконайте завдання.
ЗАВДАННЯ ВІД 14.12.2016 РОКУ
Опрацюйте с. 80- 97 підручника. Вивчи правила. Виконайте письмово впр.155, 156, 176. Перейди за посиланнями та перевір свої знання:
ЗАВДАННЯ ВІД 13.12.2016 РОКУ
Виконайте завдання на окремому двойному аркуші
Перевірка знань з мови по темі «Іменник»
1.Іменник – це частина мови, що означає ... .
А) назву предмета;
Б) ознаку предмета;
В) дію предмета.
2.У якому відмінку іменники не відповідають на питання?
А) у називному;
Б) у знахідному;
В) у кличному.
3.Початкова форма іменника – це … .
А) форма називного відмінка однини;
Б) форма називного відмінка множини;
В) форма знахідного відмінка однини.
4.У якому відмінку іменники вживаються тільки з прийменниками?
А) у давальному;
Б) в орудному;
В) у місцевому.
5.Прочитай речення. Випиши іменники. Визнач їх число, рід та відмінок.
Зимового ранку діти зібралися на шкільному подвір’ї.
6.Спиши, ставлячи іменники, що в дужках, у потрібному відмінку.
Рушники берегли. Їх передавали як обереги з (рід) в рід. У багатьох (місця) (Україна) батьки і зараз бережуть рушники для (діти) і не лише для (дівчата), а й для (хлопці). Хліб і рушник – одвічні людські символи.
7.Подані іменники постав у формі орудного відмінка. Запиши. Познач закінчення.
Школяр, онук, олія, сіль, гордість, проміння, пшоно, ситець.
8.Зміни іменники так, щоб відбулося чергування звуків. Підкресли букви, які позначають звуки, що чергуються.
Луг, гілка, вухо, рік, хміль.
Карантин ( 3 клас)
Вивчити назви відмінків і питання до них вам допоможуть казка про відмінки та вірш Дмитра Білоуса.
Відмінки іменників
http://go.mail.ru/search_video?tsg=l&q=%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA+&d=2829944871&sig=09f61c6dcc&s=Youtube
https://youtu.be/uPiAljvGbZc
Дидактичні картки з української мови з теми «Іменник»
Потренуватися можна тут:
http://svitppt.com.ua/ukrainska-mova/odnina-chi-mnozhina.html
Одного разу запитали Рiд та Число в Іменника.
— Навiщо тобi Вiдмiнки? Яка з них користь?
— Як це навiщо? — здивувався Іменник. — Без них не можна, вони
вказують на моє вiдношення до iнших слiв, зв’язують мене з цими словами.
— А яким чином? — запитали Рiд та Число.
— Це вам краще спитати у самих Вiдмiнкiв, — вiдповiв Іменник.
Пiшли Рiд та Число до Вiдмiнкiв i попросили пояснити їм, чому це вони такi важливi і необхiднi.
— Нас в українськiй мовi сiм, — вiдповiли
Вiдмiнки. — Кожний з нас допомагає Іменнику.
— Я — Називний відмiнок, — вийшов уперед один iз вiдмiнкiв, — i вiдповiдаю на питання хто? що?
— Я — Родовий вiдмiнок, — мовив другий, — вiдповiдаю на питання кого? чого?
— Я — Давальний вiдмiнок, мої питания кому? чому?
— А я — Знахідний вiдмiнок, вiдповiдаю на питання кого? що?
— Мої питания ким? чим?, а звуть мене Орудний вiдмiнок.
— Ну а я Мiсцевий вiдмiнок, вiдповiдаю на питання на кому? на чому?
— Але вас тiльки шiсть, де ж сьомий? - запитав
Рiд.
— Наш сьомий брат зветься Кличний вiдмiнок, — сказав один з
братiв. — Вiн з’являється тодi, коли хтось до когось звертається: Жiнко! Друже!
— Щоб ви краще все зрозумiли, спробуйте прочитати словосполучення
без нас, а потiм з
нами, — запропонували Вiдмiнки.
Розв’язувати (задача); зустрiтися з (друг); дякувати (батько); грати в
(гра); спiймати
(заєць); дивитись на (картина); їхати
на (кiнь); немає (книга); бути (герой); малювати (олiвець).
Запишiть цi словосполучення, розкриваючи дужки, i спробуйте визначити вiдмiнки iменників.
Пам’ятка:
В українськiй мовi є iменники, якi не змiнюються за вiдмiнками:
1) iншомовнi слова: Дюма,
Токiо, Тбiлiсi, «Юманiте» (газета), Гейне, Перу;
2) загальнi iменники, що закiнчуються на -а(-я), -е(-є),
-i(-ї), -о, -у(-ю): кашне, фойє, колiбрi, парi,рагу, бюро, метро, меню;
3) жiночi прiзвища, що закiнчуються на приголосний або на о-: Олени Палiй, з Ганною Шевченко, до Iрини
Павлюк.
Називний питає:хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки роботи
і про тебе чути лиш
похвали,
щоб
тебе як приклад називали.
Родовий доскіпує свого —
хоче
знати він: кого?
чого?
І
про тебе знать, якого роду,
що
немає роду переводу.
Все давальний дасть — не жаль йому,
але
хоче знать: кому?
чому?
Знать
про тебе, гожого на вроду,
що
даєш і ти свому народу?
У знахідного свої потреби:
він
— кого?
і що? —
питає в тебе.
І
кого всі ми за друзів маєм,
і
що друзі роблять нам навзаєм?
А орудний хоче знать: ким? чим?
У труді
орудуй разом з ним.
Хоче
знать: що здатний ти утнути?
Чим
ти сильний? Ким ти хочеш бути?
А місцевий — д е? В якому місці?
Хоче
знати — у селі чи в місті?
Кличний закликає всіх
навколо:
гей,
Іване, Петре чи Миколо,
ви
не будьте сонні та байдужі...
Дмитро Білоус
http://go.mail.ru/search_video?tsg=l&q=%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA+&d=2829944871&sig=09f61c6dcc&s=Youtube
https://youtu.be/uPiAljvGbZc
Дидактичні картки з української мови з теми «Іменник»
Потренуватися можна тут:
3
клас
Завдання (добавлено 22.01.16р.)
2. Випишіть іменники.
Спить зимовий ліс. Застигли могутні дуби. Липи розкинули тонкі гілки. Дрімають шумливі сосни.
3. До іменників, що відповідають на питання хто?, добрати іменники, що відповідають на питання що?
Зразок: (хто?) лікар - (що?) ліки.
Друг, журналіст, працівник, читач, друкар.
4. Дописати речення, визначте головні та другорядні члени речення.
Марічка прочитала (що?)... . (Хто?) ... написала бабусі листа.
Завдання (18.01 - 22.01.2016 р.)
Завдання (добавлено 22.01.16р.)
1.Визначте рід іменників.
Дятел, дерево, щілина, дзьоб, крило, пташка, щіглик, мороз, небо, морока, зима, літо, весна, осінь.2. Випишіть іменники.
Спить зимовий ліс. Застигли могутні дуби. Липи розкинули тонкі гілки. Дрімають шумливі сосни.
3. До іменників, що відповідають на питання хто?, добрати іменники, що відповідають на питання що?
Зразок: (хто?) лікар - (що?) ліки.
Друг, журналіст, працівник, читач, друкар.
4. Дописати речення, визначте головні та другорядні члени речення.
Марічка прочитала (що?)... . (Хто?) ... написала бабусі листа.
ІМЕННИК
К. 1
Прочитай вірш. Випиши іменники.
Волинь —
казок і див країна,
Повір'їв,
чарів сторона,
Ласкава,
ніжна, мов дитина,
І наче
все чогось сумна.
Пливуть
волинські тихі ріки,
Стоять
задумані бори,
І сонце
ясне і велике
До них
всміхається згори.
К. 2
Прочитай текст. Дай йому заголовок. Спиши. Підкресли
іменники — назви істот.
Вечір. Затулив нору борсук. Збирається спати. Заєць
шукає густого кущика. А маленька білочка-вертуха по гілках стрибає. Що їй!
Весело тарабанить дятлик у сосні. Роботу закінчує. Скоро полетить у дупло.
К. 3
Від іменників, що відповідають на
питання хто?, утвори іменники, що відповідають на питання що?
Зразок: Хто? Що?
Зразок: Хто? Що?
журналіст журнал
друг...
працівник ...
читач ...
К. 4
Спиши побажання. Знайди і підкресли іменники.
Здоров'я, щастя зичим не на рік,
Здоров'я, щастя зичим не на рік,
на все
життя бажаєм щиро.
Щоб радісним і добрим був ваш вік,
з добром, любов'ю, спокоєм і миром.
К. 5
Прочитай вірш. Підкресли власні іменники.
—
А скажи,
де край твій рідний?
—
Там, де
неба круг погідний,
Там де сонце сяє ясне
На вкраїнські діти красні;
Де Карпат вершки високі,
Де потоків дна глибокі,
Де Дністер і хвилі Прута,
Де Дніпро, старий Славута.
К. 6
Прочитай
речення. Допиши власні іменники.
Я живу в місті_________________________ . Біля нашого міста протікає річка
_________________ . Мою маму звати _______________, а тата — ______________. Сестричка_________________ ходить у дитячий садок.
У нас є
кішка ________ і папуга
________________.
.
К. 7
Виправ помилки. Запиши текст правильно.
Он пасіка. Коло пахучих лип михась. Біля тину песик
булька. На вулику котик мурчик. Собака бровко скоса на нього поглядає. Хлопчик
покликав друзів і разом пішли до Дідуся тараса.
К. 8
Запиши по кілька іменників
за групами:
Назви міст:__________________________________________ .
Назви міст:__________________________________________ .
Назви рослин:_______________________________________ .
Назви
тварин:_______________________________________ .
Клички
тварин: ______________________________________ .
Назви країн: ________________________________________
К. 9
Використовуючи
карту України, випиши власні назви. Поділи записані слова на склади за зразком.
Зразок: Львів,
Десна.
К. 10
Від
імен утвори українські прізвища.
Зразок: Іван — Іванюк, Іваненко, Іванчук.
Петро —____________________________________
Степан —___________________________________
Павло — ______________________________________
К. 11
Допоможи
тваринам вибрати собі кличку. Склади кілька речень з утвореними
словосполученнями.
Кіт Ромашка
Коза Сірко
Корова Зірка
Собака Маркіз
К. 12
Які
імена хлопчиків і дівчаток заховані у квадратах? Запиши їх.
ПЕТРО
|
М0 НМС
|
||
РОМАН
|
А Р АА0
|
||
МИР0 Н
|
Р И
ДРФ
|
||
ПАВЛО
|
І С І Т І
|
||
ТАРАС
|
Я Я ЯАЯ
|
||
К.13
Прочитай текст. Підкресли
власні іменники. Познач будову слова виділених слів.
Наталя Руденко і Катруся Лісова — подруги. Вони навчаються у третьому класі. Дівчатка дуже люблять читати. Щотижня вони бувають у бібліотеці,
Бібліотекар Катерина Степанівна порадила третьокласницям прочитати оповідання
Миколи Трублаїні, байки Леоніда Глібова. Під час весняних канікул кращих читачів бібліотеки повезуть на
екскурсію до Львова.
К. 14
Випиши із речень іменники-антоніми.
Краще
добрий кінець, ніж гарний початок.
Із щастя і горя скувалася доля.
Без праці нема й відпочинку.
К. 15
До іменника одного рядка добери з другого рядка іменник-антонім
і запиши за зразком.
Зразок: доброта - злість.
Доброта, юність, багатство, тепло, здоров'я.
Злість, холод, хвороба, старість, бідність*
Зі словом здоров'я склади і запиши спонукальне речення.
К. 16
Знайди і згуртуй іменники, близькі за значенням. Запиши.
Склади розповідне речення з будь-яким словом.
Дніпро, відвертість, щирість, Київ, прямодушність,
Оксана, прямота, Говерла.
К. 17
Прочитай
вірш. Знайди іменники, вжиті в переносному значенні.
Вийшов з бору боровик
Та й узявся в боки,
Бо він бачити не звик
Обрії широкі.
Покрутився на нозі,
Реготом залився,
Танцюристці-стрекозі
В пояс поклонився.
К.18
Допиши речення. Визнач головні та другорядні члени речення.
Якими членами речень є іменники?
Дівчатка нарвали (чого?)...
Катруся прочитала (що?)...
Лист надіслали (кому?)...
Ми пишаємось (чим?) ...
К. 19
Спиши текст. Знайди і підкресли іменники у множині.
Уже давно відшуміли весняні наводки, відцвіли перші
лугові квіти. На сусідських подвір'ях поквоктували квочки. Пташина малеча, наче жовті клубочки, бігала по траві.
К. 20
Спиши вірш. Знайди
іменники, вкажи у дужках їх рід.
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як вода шумить —
Дніпро до моря лине, —
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна.
(П. Осадчук)
К. 21
3 кожної групи слів утвори і запиши речення. Знайди
іменники, вкажи їх число.
Де,
пташок, нема, багато, там, мурашок.
Квітень,
травень, з водою, з травою.
К. 22
Спиши
текст. Підкресли іменники. У дужках познач
їх число і рід.
їх число і рід.
Все йде та йде. Ось уже і небо голубе і чисте, і вода
голуба просвітчаста. Сонечко блищить і горить. Гаї розвиваються, садки
зацвітають. Увечері десь тьохнув соловейко на листяному клені, Кує зозуля на
високій березі. Якийсь гомін, гук якийсь, чи з-під землі, чи з води, чи
з неба.
( М. Вовчок)
К. 23
Запиши
іменники в однині, вкажи їх
рід.
Зразок: ночі —
ніч (ж. р.)
Ножі
— ______________________________
друзі — _____________________________
ключі —_______________________________
кишені —
______________________________
яблука —____________________________
гриби —
______________________________
вуха —
________________________________
море —
________________________________
К.
24
Прочитай
прислів'я. Підкресли іменники, надпиши їх
рід.
1. Добре слово краще за цукор і мед. 2. Правда своє візьме. 3. Вірний друг — то найбільший скарб. 4. Дружба — мов дзеркало: розіб'єш — не склеїш.
К.
25
Запиши
по кілька іменників за групами. Визнач їх
рід.
Зразок: тварини: верблюд (ч. р.), кінь (ч. р.), коза (ж.
р.), теля (с. р.).
Меблі:____________________________ __________
Посуд:_____________________________________________
Люди:______________________________________________
Транспорт:________________________________________ _____
К. 26
Добери
«музичні» іменники, запиши їх,
визнач рід.
Зразок: дорога (ж. р.), парасолька
(ж. р.), місто (с. р.).
К.
27
Прочитай речення. Підкресли іменники, вжиті в
однині. Надпиши їх
рід.
1. Яке коріннячко, таке й насіннячко. 2. Пшениця колоситься — життя
веселиться. 3. Навчання — це головне завдання учня. 4. Яке дерево, такий клин,
який батько, такий син.
К. 28
Прочитай
вірш. Підкресли іменники. Надпиши, у якому числі вони вжиті.
І ліси, і рівнини, Щоб
могли всі народи
ріки, гори, поля, — жити
в спільній сім'ї,
все це — наша Вітчизна, захистімо
природу,
неозора
земля. бережімо
її!
(Ю. Михайленко )
К. 29
Прочитай
і спиши, вставляючи пропущені прийменники в, на.
Україна ... давній славі,
... козацьких пригодах,
... заквітчаних левадах,