ЯКЩО ДИТИНА НЕ ХОЧЕ
ЧИТАТИ

«Якщо в початковій школі діти мало читали, мало мислили, то у них складалася структура малодіяльного мозку» В.А.Сухомлинський
Експерименти, що проводяться останнім часом, показали, що швидке читання активізує процеси мислення і є одним із засобів вдосконалення учбового процесу для самих різних рівнів вчення, від початкової до вищої школи. Оптимальне читання – це читання із швидкістю розмовної мови, тобто в темпі від 120 до 150 слів в хвилину. Саме до такої швидкості пристосувався за багато століть апарат артикуляції людини, саме при цій швидкості досягається краще розуміння тексту.
Так
з якою ж швидкістю читання повинні читати учні, що закінчують початкове вчення?
«Якщо проаналізувати успішність учнів 5-х класів, то можна зробити вивід, що
відмінниками стали діти, які в кінці початкового вчення мали швидкість читання
в межах 130-170 слів в хвилину. В середньому приблизно 150 слів в хвилину.
Ті, хто став хорошистамі, мали техніку читання від
100 до 140 слів в хвилину. В середньому це 120 слів в хвилину. Трієчники мали
швидкість читання 80-90 слів в хвилину – приблизно, звичайно. Така
закономірність». Існує методика професора І.П. Федоренко, яка свідчить, що при роботі над книгою важлива не
тривалість, а частота тренувальних вправ. Пам'ять людська влаштована таким
чином, що запам'ятовується не те, що постійно перед очима, а те, що мелькає:
тобто, то є, то немає. Саме воно створює роздратування і запам'ятовується.
Тому, якщо ми хочемо освоїти якісь уміння, довести їх до автоматизму, до рівня
навику, то ми зовсім не повинні проводити довгі вправи, довгі за часом; ми
повинні вправи проводити короткими порціями, але з більшою частотою. Що ж
частенько спостерігається в багатьох сім'ях? Тато або мама садять свою дитину,
і говорять наступне: "Прочитай ось цю казку. Поки не прочитаєш, з-за столу
не виходь”.
При тій
низькій техніці читання, якою володіє
першокласник, йому необхідно година – півтори, щоб прочитати цю коротеньку
казку. Це година – півтора дуже важкої роботи. Тато і мама припускаються тут
дуже серйозної педагогічної помилки, пригнічуючи у дитини бажання читати. Було
б набагато краще, якби домашнє тренування проводилося трьома порціями по 5
хвилин. Невеликий абзац дитя прочитує і переказує його вміст. За годину-дві ще
одна порція. Перед сном ще одна порція.
Якщо дитя не
любить читати, то необхідний режим щадного читання. Режим щадного
читання – це такий режим, коли дитя прочитує один – два рядки і після цього
отримує короткочасний відпочинок. Такий режим автоматично виходить, якщо дитина
переглядає діафільми, слайди: 2 рядки під кадріком прочитав, поглянув картинку
– відпочив. Наступний кадрік – знову дві строчки прочитав, знову поглянув
картинку.
Голосне читання, як і читання, про себе повинні
увійти до щоденної звички дитини. При цьому, особливо на початку грамотного
читання, необхідно створювати ситуацію цікавості
оточуючих, що слухають його читання.
Добре, коли батьки виявляють живу, яскраво виражену цікавість до змісту розповіді.
Дуже важливо під час читання бути стриманими, терплячими, поблажливими і
доброзичливими до дитини.
Як
навчити маля любити книги
1.Читайте самі. Дитя, бачивши книги в руках батьків,
зробить висновок, що це цікаво.
2.Хай у будинку буде багато різних книг.
3.Дитячі книги повинні лежати там, звідки маля
зможе саме їх дістати.
4.Читайте вголос! Артистично і захоплено! У дитини
залишиться особливо яскраве враження, якщо батьки читатимуть за ролями,
дзвенітимуть дзвіночком, коли прилетить фея, і так далі. Коли дитина вже уміє читати сама:
1.Почніть читати йому вголос, але на найцікавішому
місці пригадаєте про термінову справу, і запропонуєте дитині дочитати самому.
2.Добирайте книги, щоб вони були цікавими,
ненудними, нескладними, барвистими.
3.Якщо ви переглянули
цікавий фільм, купіть книжку, за якою він знятий, і запропонуйте дитині її
прочитати разом.
4.Техника
читання формується лише практикою! Якщо дитині не хочеться читати, домовтеся: наприклад, 3 сторінки він читає сам, а потім ви читаєте йому
вголос.
5.Не ставте
в приклад інших дітей, не лайте дитину. Робіть акцент на його успішності!