понеділок, 30 листопада 2015 р.

ЗДІБНОСТІ ДІТЕЙ - ЯК ЇХ ВИЯВИТИ?

ЗДІБНОСТІ ДІТЕЙ - ЯК ЇХ ВИЯВИТИ?
 Розвиток сучасної педагогічної науки спрямований на диференціацію навчання. Метою диференційованого навчання є сприяння формуванню індивідуальності кожної дитини через виявлення та розвиток здібностей, на основі природних задатків. У зв’язку з цим перед педагогічною наукою виникають все нові і нові питання, які потребують розгляду. Одне з таких питань – це виявлення задатків, здібностей дитини як умови ефективності профільного навчання. Проблема визначення та виявлення здібностей – одвічний предмет дискусій. Вона неоднозначна і багатогранна. Існує безліч науково – теоретичних підходів і кожна теорія, відповідно, базується на своєму визначенні поняття “здібності”.
Cучасна психологічна наука виходить з тих позицій, що кожна людина від природи має задатки до певного виду діяльності. Визначальну роль у процесі розвитку здібностей, на основі задатків, відіграє середовище, суспільство. До того ж надзвичайно важливі у розвитку здібностей відіграють вольові зусилля особистості. У загальні включають ті здібності, які визначають успіхи людей в різних видах діяльності, наприклад, розвинена пам’ять, увага, розвиток дрібної моторики руки та інші. Спеціальні ж здібності визначають успіхи людини у специфічних видах діяльності, для здійснення яких необхідні особливі задатки та їх розвиток. До таких здібностей можна віднести технічні, математичні, лінгвістичні, художні та спортивні. Спеціальні здібності органічно пов’язані із загальними. Кожна здібність має свою структуру. Наприклад, для математичних здібностей необхідний розвиток таких властивостей:
 -  уміння аналізувати, синтезувати, узагальнювати;
 -  гнучкість мислення;
 -  легкий перехід від прямого до зворотного ходу думок.
 Здібності дитини базуються на природних задатках, нахилах, однак переростають у обдарованість лише у разі кропіткої роботи. Обдарованість не може розвиватися в умовах застою, самозадоволення. Розвиток процес постійний, рух здатен допомогти у формуванні обдарованості. Інакше вона згасне.
   Вчені намітили основні напрямки роботи, направленої на розвиток обдарованих дітей.
Психосоціальна сфера
  • 1.     Формувати мотив, направлений на процес пізнання
  • 2.     Формувати самостійність, вміння приймати рішення
  • 3.     Необхідні навички соціальної автономності
  • 4.     Розвивати наполегливість у вирішенні задач
  • 5.     Виховувати потребу у доведенні продукту діяльності до найвищих вимог
  • 6.     Розвиток лідерських якостей
  • 7.     Враховувати схильність до конкурентних форм взаємодії
  • 8.     Формувати почуття гумору
  • 9.     Розвивати здібність розуміти інших